Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Pilot LED: Moderne ingenieurs?

Rood LED

Doelstelling en doelgroep:

Uitzoeken of de iPad als geheel (hardware en software) meerwaarde biedt bij taken welke specifiek passen bij technische ingenieurs. Te denken aan overleg (centraal schetsbord), documenteren (beeld, ook bewegend, en tekst), berekenen, illustreren, informatie zoeken, ontsluiten databanken, simulaties, aantekeningen maken, schetsen maken. Doelgroep: de aankomend ingenieur: studenten bij LED; te beginnen met IPO.

Ten aanzien van de taak “overleg” geldt als bijzonder aandachtspunt de vraag of de Ipad kan worden ingezet als middel bij nog op te starten probleemgericht onderwijs volgens het “Maastrichtse model”, waarbij volgens de zevensprongmethode uit praktijkvraagstukken leerdoelen en actiepunten gegenereerd worden.

Omschrijving: wat houdt het project globaal in: Wat is het verwachte effect van de inzet van de iPads op bv de onderwijsverbetering, voorbereiding op het werkveld, innovatie voor werkveld etc

Het ligt in het verlengde van de moderne trend om met mobiele telefoons informatie te vinden, te verzamelen en te delen met andere gebruikers. Bij informatie gaat het om eigen geschreven tekst, om foto’s, om gegevens uit databanken en om filmmateriaal, al dan niet zelf gefilmd. Met de Ipad kan, door het grotere formaat een tweetal extra faciliteiten worden toegevoegd/versterkt: het maken van aantekeningen en schetsen (voor iedereen zichtbaar) en het redigeren tot een document (presentatie, nulversie, overleghulp) worden makkelijker, met behoud van de mobiele telefoonfuncties (met name kopiëren, fotograferen, filmen).

Dit kan worden ingezet als hulp bij projectgroepen (4-6 personen) die gezamenlijk werken aan probleemgestuurd onderwijs. Het betreft met name eerstejaars studenten, die hiermee ook de voordelen van de iPad als bibliotheek en overlegtool leren gebruiken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 13 maart 2013 door in LED: Moderne ingenieurs? en getagd als , .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: