Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Masterclass Onderwijsapps ontwerpen

Masterclass2 Foto: Karim Amrani tijdens de masterclass

Website appsontwerpen.nl

“Er zijn heel veel apps, maar ze zijn niet altijd zoals je ze graag wilt hebben. Vooral specifieke onderwijsapps zijn schaars. In deze Masterclass leert u makkelijk en snel eigen apps ontwerpen voor in uw les op basis van gratis beschikbare tools op het internet. Kennis op het gebied van programmeren is niet nodig. Deze masterclass is dus niet zozeer bedoeld voor ontwikkelaars of programmeurs maar juist voor niet-programmeurs om kennis te maken met Apps, de toepassing ervan in het onderwijs en de ontwikkeling van App concepten en App prototypes met ondersteunende App-bouw tools. Trainers zijn Keimpe de Heer en Karim Amrani.”  

Donderdag 21 maart ben ik naar de Masterclass Onderwijsapps ontwerpen geweest. Met een grote dosis nieuwsgierigheid, want wat zou ik daar leren.

Snel bleek dat de masterclass heel inspirerend maar ook practisch was ingestoken. En nee, het werden geen kant en klare apps die je bij de App store kunt aanbieden, maar de insteek was wel om te komen tot een functioneel ontwerp van een app.

Het komen tot een app gaat in 3 fasen: eerst het idee/concept. Vervolgens heb je de ontwerpfase en dan de ontwikkelfase.  De ontwikkelfase is het feitelijk bouwen van de app, dat is specialistisch werk. In de ontwerpfase maak je het prototype en als je dat zelf kunt, is het realiseren van dat wat je voor ogen staat veel eenvoudiger. Niets is lastiger dan een ander vertellen wat je in je hoofd hebt. Het komen tot een functioneel ontwerp is het doel van deze masterclass.

We kregen een presentatie van Keimpe de Heer, bekend van o.a. Kennisnet (vroeger) en de Waag(nu) waarbij verschillende aspecten rond het ontwerpen van apps naar voren kwamen. Daarbij is het handig om uit te gaan van responsive design (waarbij het beeld wordt aangepast aan het scherm waarop het getoond wordt, platform onafhankelijk). Keimpe gaf uitleg bij de elementen, die bij het ontwikkelen van een app van belang zijn:

  • Het concept
  • De technologie/het platform
  • De content

Als het gaat om het ontwerpen van een app, dan hoef je tegenwoordig niet meer te kunnen programmeren, maar kun je werken met puzzelstukjes, het object georiënteerd ontwerpen.  En daarmee kwamen we bij het deel dat door Karim Amrani gepresenteerd werd.

Karim nam ons mee in een hands-on uitleg van de tools Prototyper en GameSalad. Heel laagdrempelig, maar je moet de verschillende stappen logisch en logistiek in beeld hebben.

Daarna gingen we zelf met deze tools aan de slag. Daar werd het voor mij lastig, want verzin maar eens iets als je zelf geen docent meer bent. Maar de andere deelnemers hadden ideeën te over en gingen voortvarend aan de slag. Erg leuk was bijvoorbeeld het idee voor een app die ging over het combineren van sensoren met de iPhone, waar leerlingen metingen deden en de grafieken konden terugzien in de app.

Kortom: Ik vond het een waardevolle Masterclass. Niet om direct zelf een app te ontwerpen, maar om een beeld te hebben wat er allemaal bij komt kijken en hoe je daarbij denkt en handelt om tot een functioneel ontwerp te komen.  En wie weet kom ik ook nog eens zo in het nieuws 😉

http://www.nu.nl/gadgets/3380415/jongen-17-multimiljonair-verkoop-app-yahoo.html

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 4 april 2013 door in Practische kennis en getagd als , , , .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: