Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Pilot AGZ-2: Talentontwikkeling en de iPad

AGZ 2tt

Door Dorine Koopman

Voor studenten van de opleiding verpleegkunde, G&T, fysiotherapie en podotherapie zijn we al jaren op zoek naar een geschikt talentontwikkelingsinstrument dat anytime, anyplace, anywhere toegepast kan worden. Daarnaast is er ook grote behoefte aan makkelijk te maken digitale beoordelingsformulieren die door beoordelaars eenvoudig op de iPad zijn in te vullen, op school, op stage of op de werkplek (authentiek, attractief beoordelen van talent). Met het talentontwikkelingssysteem en de iPad-app van Parantion denken we een geschikte  omgeving gevonden te hebben die beiden kan combineren.

In dit project willen we uitzoeken of het mogelijk is dat een student bij de start van zijn opleiding een elektronische omgeving krijgt waarin hij gedurende de hele opleiding alle bewijzen van “kunnen” verzamelt.

In deze e-omgeving staan alle beoordelingsformulieren klaar en beoordelaars kunnen de formulieren m.b.v.de iPad- app invullen. Of het nu gaat om producttoetsen, performance assessments, portfolio assessments of stage-opdrachten, alles kan worden beoordeeld in deze e-omgeving van talentontwikkeling. De e-omgeving van Parantion is een combinatie van een digitale proces-/toetsomgeving, waarbij zowel de ontwikkeling als de beoordeling van de student in geregistreerd kan worden. De omgeving heeft de mogelijkheid van een 3600 feedback, beoordeling en reflectie en geeft studenten de mogelijkheid om een showcase te maken. De e-omgeving wordt ook in een aantal ziekenhuizen gebruikt voor het volgen van de talentontwikkeling van AOI’s en coassistenten. De e-omgeving kan dus ook als een beroepsgerichte omgeving worden aangemerkt.

Doordat  alle onderdelen van de beoordelingslijsten gezien worden als variabelen is er een uitgebreide rapportage mogelijk op alle mogelijke variabelen waardoor de competentie-ontwikkeling en progressie van studenten heel goed in kaart wordt gebracht. Heldere rapportages middels grafieken en samenvattende beoordelingen inclusief feedback, geven de student en zijn begeleider goed inzicht in de talentontwikkeling en voortgang van het ontwikkelproces. Tevens houdt de docent middels een dashboard op de iPad altijd zicht op de ontwikkeling van de studenten.

In het kader van Learning Analytics biedt de e-omgeving heel veel mogelijkheden. Zowel student als docent kunnen te allen tijde data genereren. Alle data op de variabelen zijn eenvoudig uit het instrument te halen en zijn een bron van informatie t.a.v. learning analytics. Vragen als: Hoe scoren onze studenten gemiddeld op een competentie? Welke vaardigheden in stages komen vaak aan bod en welke niet? zijn eenvoudig te beantwoorden. Data zijn te gebruiken ten behoeve van bijsturen van het leerproces, kwaliteitsbewaking, onderzoek en accreditatie. Ook als de student de opleiding heeft verlaten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 20 april 2013 door in AGZ: Talent(ontwikkeling) en de iPad en getagd als , , .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: