Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Taxonomie van Bloom en de iPad

Een van de meest gebruikte manieren om verschillende kennisniveaus in te delen, is op basis van de taxonomie van Bloom. Maar dat was ver voor het digitale tijdperk. Hier een overzicht hoe de taxonomie van Bloom mee evolueert in de tijd.

De taxonomie van Bloom 

Bron http://www.vanderkaap.org/histoforum/images/bloom.jpg verkregen 21-4-2013

Deze is tussen 1948 en 1956 ontwikkeld door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom, als algemeen model voor de doelstellingen van het leerproces. De ‘bovenste’ vaardigheden (synthese en evalueren) zijn in 2001 door een student van Bloom, Lorin Anderson, aangepast naar evalueren en creëren om aan de huidige onderwijsinzichten te voldoen. De taxonomie onderscheidt verschillende niveaus, oplopend in moeilijkheidsgraad:

  • kennis reproductie
  • inzicht
  • toepassing
  • analyse
  • synthese/evaluatie
  • evaluatie/creatie

Bron http://cursuscurriculumontwerp.slo.nl/toolkit/Checklist__taxonomie_van_Bloom_.docx/ verkregen 21-4-2013

De digitale taxonomie van Bloom, is een variant op zijn bekende taxonomie waarbij vooral ingegaan wordt op het leren met ICT. De basis van de taxonomie blijft echter hetzelfde, namelijk een schaal van lagere orde- naar hogere orde vaardigheden. Hieronder staat een weergave van de digitale taxonomie, inclusief ICT-voorbeelden:

Bron http://www.lerenmetict.nl/?page_id=222 verkregen 21-4-2013

Een andere versie van Bloom’s Digital Taxonomy wordt uitgelegd in deze video:

Bron https://www.facebook.com/pages/Educational-Technology/202077286473233 verkregen 21-4-2013

Als we nog specifieker worden en kijken naar de taxonomie van Bloom gerelateerd aan het leren met iPads dan zijn er verschillende apps die bij de niveaus van vaardigheid ingezet kunnen worden.

Bron http://langwitches.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/Bloom-iPads-Apps.jpg verkregen 21-4-2013

En ook voor de Androidtablets is er een dergelijke lijst met apps opgesteld:

Bron http://www.livesincontext.org/google-apps-blooms-taxonomy.html verkregen 21-4-2013

Het artikel dat over Bloom’s taxonomy for iPads gaat heeft de verschillende apps met een link naar verder informatie daarover opgenomen in het artikel dat je hier kunt lezen.

3 reacties op “Taxonomie van Bloom en de iPad

  1. Zeer verhelderende blogpost! Mooi om te zien welke apps goed aansluiten bij bepaalde vormen van leren.

  2. melvin123klm
    24 april 2013

    Vind het een mooi overzicht. Snap alleen niet waarom Skype bij ‘evalueren’ wordt geplaatst.

  3. Lutz Siemer
    29 april 2013

    Allan Carrington, University of Adelaide, developed the model of „The Padagogy Wheel“ a to further adapt Bloom’s Taxonomy for the pedagogy possibilities with mobile devices, in particular the iPad.

    http://mobilesocialwork.wordpress.com/2013/04/26/the-use-of-mobile-devices-in-social-workpedagogy-based-on-blooms-taxonomy-the-padagogy-wheel/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 22 april 2013 door in Practische kennis en getagd als .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: