Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Overleg Saxion op pad Enschede

Smiley 2

Door Debbie Braakman

Ook het overleg met de pilottrekkers van Saxion op pad op donderdag 16 mei in Enschede was heel geanimeerd. Aanwezig waren Melvin (AGZ-1), Marcel (LED), Lutz en Martijn (AMM), Johan (SLH), Imke (reviewer), Harry (IC) en Debbie (inhoudelijk projectleider). Helaas waren Dorine (AGZ-2) en Moniek (FEM) mka, maar zij worden met uitgebreide notulen geïnformeerd.

De agenda was dezelfde als van afgelopen maandag, maar dit keer waren er 3 andere projectmedewerkers aanwezig. Onze reviewer Imke, die de pilots samen met mij monitort en Martijn, de studentassistent die voor AMM de blogpostst verzorgt. Ook in dit overleg begrepen alle aanwezigen het belang van het regelmatig mailen van voortgangsrapportages, het schrijven van uren in Sagitta en het plaatsen van blogberichten. Dat laatste vergt natuurlijk tijd, maar is belangrijk voor de lezers. Martijn voegde toe dat af en toe een bericht liken of erop reageren een signaal is dat wat je schrijft ook gelezen wordt!

De verschillende pilots werden toegelicht en weer was juist het verschil van invalshoek heel interessant en aanleiding voor discussie. Zo blijkt dat de pilotstudenten van LED voor eenzelfde functionaliteit verschillende apps gebruiken, afhankelijk van hun leerstijl. Dat werd ook vanuit de AMM pilot bevestigd. Bij AGZ gaat het didactisch gebruik van Ubersense bij bewegingsanalyse goed, maar het gebruik van Evernote voor samenwerken valt tegen. En dat terwijl de docent zelf erg enthousiast is over Evernote. Een oorzaak kan liggen in het feit dat er geen echt gezamenlijk doel in de module is. En dat klopt dan helemaal met de conclusies van Magda Ritzen in haar onderzoekEen belangrijke conclusie is dat succes van het gebruik van de iPad  onder meer afhankelijk is van de kennis van en het enthousiasme voor de iPad van de docent en diens ervaringen met apps. Maar ook: Het gebruik van een iPad met apps heeft pas meerwaarde als dit vanuit een didactische benadering een duidelijke functie heeft. En dat is dus echt cruciaal !

Tijdens het uitwisselen van ervaringen kwam ook de iPadtable, die vanuit de Saxion Ideeënbus door LED wordt ontwikkeld ter sprake. Daar was iedereen zo benieuwd naar dat we hebben besloten dat ons lunchoverleg in het lokaal waar de iPadtable staat gepland wordt. We vragen Freddie Moes, die de iPadtable ontwikkelt, om een demo!

Tot slot hebben we de datum voor de afsluiting van het project Saxion op pad besproken. Natuurlijk is er ook een terugkoppeling tijdens de Saxion Show&Share in mei 2014, maar een eigen afsluiting direct na afloop van het project is wel zo leuk. Dat wordt eind januari 2014 in Deventer, met een gastspreker en presentaties van alle pilots. Voorlopige datum is donderdag 30 januari ’s middags, maar als een en ander definitief is komen we daar op deze website uitgebreid op terug.

Bron afbeelding: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOXdtRrgZ6zuhfw3PIleHXIykfeBujZ3Z4AAFhHZZsMY6ORhkzJg  bverkregen 19 mei 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: