Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Voortgang pilot AGZ Talentontwikkeling

AGZ-2

Door Dorine Koopman

Inmiddels hebben we al een mooie start gemaakt met ons project voor het volgen van talent (ontwikkeling) op de iPad.

Vlak voor de meivakantie was het zover. De groep studenten en de docent die de test gaan uitvoeren met de ontwikkelingsomgeving van Scorion gingen officieel van start. Vooraf is er heel wat tijd gaan zitten in de opzet van de omgeving. De inrichting hangt nauw samen met de manier waarop je onderwijs is ingericht en de formulieren die je bij de beoordelingen van de competenties gebruikt.  Hoe beter je dat in beeld hebt en hoe meer formulieren al digitaal beschikbaar zijn , hoe sneller het proces van het inrichten gaat.

Samen met Parantion hebben we het e-portfolio voor kwartiel 4 gebouwd. Daarin staan de beoordelingsformulieren voor alle in te leveren producten van kwartiel 4. Het gaat hierbij om 2 producttoetsen, een performance assessment, een POP en een portfolioassessment. De studenten moeten tijdens de pilot de producten zowel in het e-portfolio inleveren als in Blackboard. Als we nl. besluiten niet door te gaan met Scorion dan moeten de producten en beoordelingen natuurlijk wel bewaard blijven.

De opzet van de pilot is als volgt: studenten leveren hun product/verslag in in Scorion. De docent krijgt een mailtje en een melding op zijn dashboard dat een opdracht moet worden nagekeken. De docent opent het verslag op de desktop en het beoordelingsformulier op de iPad. Beiden openen op de iPad of desktop/laptop kan natuurlijk ook maar werkt m.i. iets omslachtiger. De docent vult het beoordelingsformulier in, slaat deze op en ondertekent met zijn digitale handtekening in de vorm van een gebruikersnaam en wachtwoord.  Vervolgens krijgt de student een seintje dat zijn product is nagekeken.

Op vrijdag 26 april kwam de groep van 30 studenten Verpleegkunde van de academie Gezondheidszorg bij elkaar in een computerlokaal. Verder waren Leonie( hun docent), Dorine (als pilottrekker), 2 mensen van Parantion en Debbie aanwezig.

We zijn gestart met een uitleg van het doel en de context door Dorine. Daarna werd de ontwikkelingsomgeving live gedemonstreerd door Floor van Scorion. Vervolgens konden de studenten zelf wat oefeningen doen. Dat liep gesmeerd, het blijkt dat de omgeving logisch en intuïtief in elkaar zit.

Daarna werd de studenten gevraagd de enquête met de nulmeting in te vullen. Dit gebeurt bij vrijwel alle pilots van project Saxion op pad en met de resultaten kan vanuit het Kenniscentrum niet alleen op pilotniveau, maar ook Saxionbreed een analyse gemaakt worden. Aan het eind van de pilot is er een eindmeting waarbij enkele algemene vragen en een aantal specifieke vragen gesteld zullen worden.

Debbie nam de nulmeting af bij de studenten. De nulmeting stond in Parantion, de online WebSurvey.

Maar dat is iets waar het Kenniscentrum zelf over zal bloggen.

In mijn volgende blog doe ik verslag van de opstart van het project en zal ik beschrijven wat in mijn ogen de voordelen zijn van een e-portfolio.

Voor vragen mag je altijd contact met me opnemen: d.j.e.m.koopman@saxion.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 6 juni 2013 door in AGZ: Talent(ontwikkeling) en de iPad en getagd als .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: