Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

iPad pilot HBS: Een eerste indruk

HBS plaatje
Door Sabrina Jonkers

iPad pilot
Vanuit het aandachtspunt Living Technology (van zowel Saxion als Team Evenementenonderwijs) is Team Evenementenonderwijs in kwartiel 4, studiejaar 2012-2013 een iPad pilot gestart. De onderzoeksdoelstelling van de iPad pilot was : Inzicht hebben in de wijze waarop het gebruik van de iPad aansluit bij de belevingswereld van de student, ten einde een advies te geven over de inbedding van de iPad als hulpmiddel in het onderwijs. Er waren vijf focusgroepen (in totaal 37 studenten) en per groep werd er één iPad ter beschikking gesteld. De studenten konden de iPad inzetten op vastgestelde momenten.

Methode
De iPad pilot heeft verschillende invalshoeken gehad, namelijk een literatuuronderzoek en een veldonderzoek. Het theoretische kader vormt een gefundeerde basis voor het veldonderzoek. Het begrip belevingswereld bestaat uit verschillende dimensies en bijbehorende indicatoren, in het literatuuronderzoek wordt het begrip belevingswereld gedefinieerd en afgebakend. Het veldonderzoek bestond uit een nulmeting, de inzet van de iPad in het onderwijs , panelgesprekken met de focusgroepen en een eindmeting. Vooraf is er een nulmeting afgenomen en na de inzet van de iPad zijn er panelgesprekken met de focusgroepen gehouden. De eindmeting is op dit moment uitgezet onder de studenten en de resultaten hiervan zijn nog niet bekend.

Belangrijkste conclusie’s
Uit het literatuuronderzoek kan worden geconcludeerd dat :
• 35,2% van de studenten aan Saxion Hogeschool in het bezit zijn van een tablet, waarvan 20,1% een iPad. Circa 18% van de studenten neemt de iPad mee naar school. Dit is gebleken uit een onderzoek van Saxion, wat willen studenten met ICT in het onderwijs. (Baas, M., 2013).
• Studenten alleen de iPad zullen gebruiken als deze een duidelijke inbedding heeft in het onderwijs. De docenten spelen hierbij een belangrijke rol.
• de iPad alleen een meerwaarde kan hebben in het onderwijs, wanneer de didactische benadering hierop aangepast is.

Uit de resultaten van de nulmeting kan geconcludeerd worden dat :
• het overgrote deel van de studenten (81 %) verwacht dat de iPad van toegevoegde waarde is op school. 11 % van de studenten weet dit niet en 7% van de studenten is van mening dat de iPad niets toevoegd.
• 41,7% van de studenten kopen een innovatie pas wanneer anderen het gebruiken en wanneer het eigenlijk al geen innovatie meer te noemen is. Daarentegen vindt 12,5% van de studenten het belangrijk om als eersten de innovatie te kennen. 45,8% van de studenten vindt het leuk om innovaties te ontdekken maar bekijken ze eerst rustig en experimenteren ermee.

Uit de resultaten van de panelgesprekken kan geconcludeerd worden dat :
• De studenten de iPad beperkt hebben gebruikt, dit doordat de studenten pas laat in het moduul een iPad toegekend hebben gekregen. De iPad is alleen ingezet in kwartiel 4, terwijl de studenten in kwartiel 3 het evenementenonderwijs al volgde. De studenten zagen de iPad hierdoor als extra werk, terwijl zij het erg druk hadden met organiseren van een evenement.
• De studenten de iPad voornamelijk hebben gebruikt voor ondersteunende werkzaamheden zoals het maken van notities en gesprekken opnemen. De studenten gaven aan dat de iPad slechts handig is voor ondersteunende werkzaamheden maar niet om verslagen op te maken.
• De studenten vonden een iPad functioneel, het is licht qua gewicht en de iPad hoeft niet op te starten zoals een laptop. Qua communicatie vonden de studenten de iPad erg bruikbaar, zo hadden de studenten geen scherm voor zich(zoals met een laptop) maar een iPad waardoor de communicatie meer open was.
• De studenten die hebben meegedaan aan de iPad pilot geen toegevoegde waarde zien van hoe de iPad in kwartiel 4 is ingezet in het onderwijs.

Hieruit zou verondersteld kunnen worden dat de manier waarop de iPad in kwartiel 4 is ingezet, niet aansluit bij de belevingswereld van de student. Echter zijn de resultaten van de eindmeting nog niet bekend.

In studiejaar 2013-2014 zal er een aanvullende pilot plaatsvinden, waaraan alle eerstejaars studenten van de academie HBS zulllen deelnemen.
Een aanvullende pilot kan inzicht geven in hoeverre de iPad bij de belevingswereld van de student aansluit, wanneer de iPad pilot is aangepast o.b.v. de resultaten van deze pilot.

Auteur : Jonkers, S. (2013). Gesloten document iPad pilot in het evenementenonderwijs.

Advertenties

2 reacties op “iPad pilot HBS: Een eerste indruk

  1. Johan Oude Engberink
    13 juli 2013

    Interessant om de conclusies uit het rapport te lezen; uiteraard wil ik hiermee mijn voordeel halen in mijn eigen onderwijs.
    Kan het rapport integraal geplaatst worden of is het ergens anders beschikbaar?

    Johan Oude Engberink

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 12 juli 2013 door in HBS: iPad in het Evenementenonderwijs en getagd als .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: