Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

iPad in het onderwijs voor studenten fysiotherapie

Melvin

Door Melvin van der Voet

Nog enkele weken en dan is het iPad project weer ten einde. Het doel van deze pilot was om te kijken of de iPad gebruikt kan worden als hulpmiddel voor de bewegingsanalyse en daarnaast als hulpmiddel om de samenwerking te verbeteren.

Terugkijkend naar het project wil ik een koppeling maken naar het nieuws dat over dit onderwerp in de actualiteiten kwam zoals ‘Steve Jobs-scholen’ of ‘Kostenbesparing door iPad gebruik’. De SJ-scholen gaan bij het aanbieden van onderwijs veelvuldig gebruik maken van de iPad. De onderbouwing is, dat kinderen meer persoonlijk uitgedaagd worden in hun ontwikkeling. De digitale ontwikkelingen worden hiervoor gebruikt. De genoemde kostenbesparing betekent dat met gebruik van de iPad er minder papier in het onderwijs gebruikt wordt.

Beide hebben natuurlijk een positieve en negatieve kant. Bij de SJ-school lijkt het alsof alle informatie op de iPad aangeleverd wordt, wat niet waar is. Ook andere vormen zoals bijvoorbeeld knippen, plakken met papier en lijm wordt ook gebruikt. Bij opdrachten waarbij de scholier de iPad gebruikt, kan hij/zij de digitale projecten op eigen niveau uitwerken. De iPad ten opzichte van andere devices wordt hierbij naar mijn mening wel heel erg op een voetstuk gezet. Kostenbesparing met de iPad klinkt positief en het zal op sommige momenten echt zo zijn. Ik denk dat niet alleen een iPad kosten bespaart, maar ook kosten oplevert. Waarom zou alleen de iPad hiervoor gebruikt kunnen worden. De nieuwste technische ontwikkelingen gaan snel en updaten van de apparatuur met de nodige kosten is noodzakelijk. Het zorgt er wel voor dat de scholier/student bekend is met de ‘devices’ of andere ontwikkelingen.

Als ik kijk naar het onderwijs zoals dit momenteel gegeven wordt, dan kan bij goed gebruik van digitale middelen dit een meerwaarde hebben in het onderwijs. De huidige student fysiotherapie leert met een combinatie van kennis, beroepsattitude, vaardigheid en inzicht zijn competenties in de praktijk toe te passen. Tijdens de lessen waarbij vaardigheden aangeleerd worden, is het gebruik van de iPad een positieve toevoeging. Studenten maken in kleine groepjes opnames van geleerde vaardigheden en analyseren/bespreken dit. Als er daarnaast ook theoretisch uitleg komt, zal de feedback op eigen handelen verder verbeteren. De theorie wordt gekoppeld aan de praktijk. Wel is mijn mening dat als de iPad bij iedere les gebruikt wordt, dit weer een uitdovend positief effect heeft. De kostenbesparing voor deze lessen zou in mijn ogen niet de onderbouwing moeten zijn om de iPad aan te schaffen. Daarvoor zijn momenteel de kosten te hoog.

Ik zie het gebruik van de iPad als een meerwaarde om de student met de nieuwste ontwikkelingen kennis te laten maken. De student wordt op een andere manier geprikkeld om zich te ontwikkelen. Dit is niet de enige manier en alle prikkels, die jarenlang toegepast zijn, hebben ook hun waarde en kunnen niet ondergeschikt zijn aan de digitalisering. Een mooie mix tussen ‘klassiek’ en ‘digitaal’ onderwijs is de toekomst.

Bron afbeelding: http://www.2moveon.nl/uploads/cmspage/Pluspraktijk.jpg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 13 november 2013 door in AGZ: iPad in fysiotherapie en getagd als , , .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: