Saxion op pad

Pilots rond het gebruik van de iPad in het onderwijs

Van start met ons iBook!

Remy

Door Moniek Lensink

Op vrijdag 29 november zijn we werkelijk van start gegaan met ons iBook!

Klas EEM1vC heeft aan het begin van de les BIV van die dag de iPads uitgereikt gekregen door Remy Bonke (zie foto) die als student-assistent betrokken is bij dit project. Wel moest er eerst een gebruikersovereenkomst getekend worden, waarin de afspraken omtrent het gebruik tijdens de leenperiode helder zijn vastgelegd.

De eerste indrukken van studenten waren goed:
“Leuk dat wij daar gebruik van mogen maken.”
“Ziet er mooi uit.”[1]

Karin Truijen van het lectoraat was ook van de partij. Ze heeft een startenquête afgenomen waaruit met name de leerstijl van de studenten afgeleid zal worden en hun attitude en voorkennis ten aanzien van het werken met iPads. Eén van de vragen die spelen bij het lectoraat is namelijk bij welke groep studenten het werken met iPads meer of minder aanslaat.

Voor docente Annemien Markink betekent het werken met het iBook een hele verandering. Tot nu toe waren de lessen BIV1.2 sterk docent-afhankelijk omdat het lesmateriaal veel extra uitleg en sturing vereiste. De studenten kunnen nu meer zelfstandig aan het werk. En blijken al snel hun wegje te vinden hierin:

“Werkt heel makkelijk.” “Handig die definities, dat je daar op door kan klikken.” Aan de docent de taak om hun voortgang te monitoren en het te coachen. “Maar dat uit handen geven is nog best wennen”, aldus Annemien.

Eerste belangrijke resultaat vond ik de opmerking van een studente: “Fijn dat opgaven en bijbehorende theorie naast elkaar staan. Nu snap ik direct wat er met een vraag wordt bedoeld. Dat vond ik in het boek minder duidelijk.”

Uiteraard was er ook een de eerste kritiek: “Een filmpje maken vind ik niet zo leuk.” Maar ja …. Je kan het niet iedereen altijd naar de zin maken. Wij hebben geprobeerd diverse interactieve mogelijkheden van een iBook bij elkaar te brengen. Bij de eindevaluatie zullen we zien welke van deze elementen wel of niet aanslaan bij student en docent.

Eind februari hopen we de resultaten te hebben, zodat we in de tweede helft van dit schooljaar op basis hiervan de eerste hoofdstukken kunnen herschrijven en de vervolghoofdstukken kunnen opstellen.

So far, so good 🙂

Moniek Lensink, docent F€M


[1] Alvast genoteerd voor de eindevaluatie dat we de studenten er dan goed moeten wijzen op het feit dat we geen feedback zoeken op de iPad (daarvoor moeten ze  –postuum- Steve Jobs en zijn team bedanken) maar dat we feedback willen op het iBook in vergelijking tot het gebruikelijke lesmateriaal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 4 december 2013 door in F€M: Het iBook Inleiding AO en getagd als , , , .

Twitterberichten

%d bloggers liken dit: